Selasa, 3 Mei 2016

PENDAPAT TOKOH MENGENAI KONSEP KAJIAN TINDAKAN

Terdapat beberapa definisi kajian tindakan yang dikemukakan oleh pakar-pakar dalam bidang kajian tindakan. Antaranya ialah:


Kemmis dan McTaggart (1988)
Kajian tindakan sebagai inkuiri berbentuk refleksi kendiri yang dilakukan secara kolaboratif oleh peserta sesuatu situasi sosial untuk tujuan mempertingkatkan rasional dan keadilan amalan sosial atau pendidikan yang dilakukan oleh mereka, serta mempertingkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan tersebut dan situasi atau persekitaran di mana amalan tersebut dijalankan.
Kemmis dan McTaggart memberikan tiga ciri utama kajian tindakan:
1.       Kajian tindakan dibuat oleh penyelidik atau sekumpulan penyelidik sendiri dan bukannya oleh penyelidik luaran sahaja.
2.       Kajian tindakan ini dilakukan secara kolaboratif.
3.       Tujuan kajian tindakan ini adalah untuk memperbaiki keadaan sesuatu amalan pendidikan.

Richards dan Lochart (1994)
Kajian tindakan merupakan satu kajian bilik darjah yang dijalankan oleh pendidik untuk mempertingkatkan pemahaman pengetahuan P&P di dalam bilik darjah serta mengubah keadaan sesuatu amalan bilik darjah. Justeru, kajian tindakan biasanya melibatkan projek-projek kajian secara kecilan yang dilakukan oleh guru bilik darjah.

Cohen dan Manion (1994)
Kajian tindakan bersifat situasional yakni pengenalpastian dan penyelesaian masalah dalam suatu konteks yang spesifik. Mereka mengenal pasti bahawa kolaboratif sebagai salah satu ciri penting dalam kajian tindakan. Menurut mereka juga, kajian tindakan mempunyai matlamat untuk memperbaiki suatu amalan sama ada dalam konteks pendidikan di mana penyelidikan itu dijalankan.

T. Subahan (2006)
Penyelidikan yang mana pengamal turut serta secara aktif dalam penyelidikan secara individu, kolaboratif dengan rakat sejawat ataupun bersama dengan bantuan seorang pakar dikenali sebagai kajian tindakan.

John Elliott (1991)
Kajian tindakan lebih menekankan kepada masalah praktikal harian yang dialami oleh guru daripada masalah teoretikal yang didefinisikan oleh penyelidik dalam disiplin tertentu.

Lomax (1994)
Kajian tindakan adalah ‘penyelidikan pendidikan’ (educational research) dan ia berbeza dengan ‘penyelidikan dalam pendidikan’ (research in education) kerana yang menyelidik itu adalah guru sendiri yang ingin memperkembangkan dirinya serta profesionnya.

Mills (2000)
Kajian tindakan adalah satu inkuiri yang dijalankan secara sistematik oleh guru, guru besar atau pengetua, guru-guru pembimbing atau guru lain yang berkepentingan dalam suasana pengajaran atau perkembangan pelajar bagi mengumpulkan maklumat tentang perjalanan sekolah mereka, bagaimana pengajaran dibuat dan bagaimana pelajar belajar.

Oleh itu dapatlah dirumuskan bahawa kajian tindakan adalah kajian yang dilaksanakan oleh guru atau pendidik secara kolaboratif dengan tujuan untuk memperbaiki atau mengubah sesuatu situasi sosial atau amalan dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah atau sekolah kearah mencapai objektif pengajaran guru. Dengan kata-kata lain, melalui kaedah ini guru-guru dapat menyelesaikan sendiri dan memahami sesuatu masalah atau situasi sosial yang berlaku. Perubahan dan peningkatan amalan guru akan meningkatkan mutu pendidikan di sekolah serta profesionalisme perguruan.





RUJUKAN

Othman Lebar (2011). Kajian Tindakan dalam Pendidikan: Teori dan Amalan. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Zamri Mahamod (2012). Inovasi P&P dalam Pendidikan Bahasa Melayu.  Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan